31 maaliskuuta 2015

maailman paras aamiainen

Mä en ole aamiaisihminen. Ensinnäkin, aamiaisvaihtoehdot on mun mielestä olleet aina kauhean tylsiä: paahtoleipää, jugurttia tai muroja. Missä ovat ranskalaiset croissantit, pekoni ja amerikkalaiset pannukakut? Toiseksi mun kroppa ei yksinkertaisesti pysty käsittelemään heti kuudelta aamulla muuta kuin hyvällä tuurilla lasillisen vettä.

Silloin kun on kuitenkin oikeesti aikaa väsätä hyvä aamiainen ja vaihtoehdot ovat tosiaan muutakin kuin murot tai paahtoleipä, mä olen paras aamupalaihminen johon tuut koskaan törmäämään! Rakastan rauhallista brunssittelua hyvän lehden ja musan parissa, ja rakastan yli kaiken hyvää aamiaisruokaa. JA NYT musta tuntuu, että oon löytänyt yhden aamupalan parhaimmistoa, jonka ykköspaikkaa ei niin helpolla syrjäytetäkään, nimittäin 
                                      
banaanikookosletut 



Tää resepti on äärimmäisen simppeli ja itse asiassa ihan terveellinenkin. Oon kokannut näitä lähinnä kiireettöminä aamuina, koska taikinan vääntäminen ja paistaminen vievät sen oman aikansa verrattuna esimerkiksi leivän voitelemiseen. Mutta maksimissaan puoli tuntia tähän tuhlaa aikaansa, mikä kyllä palkitaan lättyjä syödessä – niiiiin hyviä mä voin luvata!


n. 8-10 kpl lättyjä

2 kpl        banskuja
4 kpl        munia
4 rkl        vehnäjauhoja
5-6 rkl     kookoshiutaleita



Kuori ja muussaa banaanit haarukalla kulhossa niin, että mössö näyttää lähinnä vauvanruoalta. Lisää joukkoon kananmunat. Sekoita joukkoon vehnäjauhot ja kookoshiutaleet. Kuivien aineiden määrät on vähän niin ja näin, itse tykkään lisätä jauhoa ihan "noinkin paljon" sillä jauho pitää rakenteen heti paremmin pannulla koossa. Kookosta voi toki laittaa enemmänkin tai päin vastoin vähemmän riippuen ihan siitä kuinka suuri kookoksen ystävä on!


Kookoshiutaleet saattaa tehdä lätyistä ehkä hieman kuivia varsinkin jos niitä on paljon. Oon miettinyt jonkin verran hiutaleiden korvaamista kookosmaidolla, mutta se tarkoittaisi automaattisesti myös suurempaa kuiva-ainemäärää. Jos ryhdyn soveltamaan reseptiä kookosmaidolla lupaan raportoida tulokset tähän postaukseen!


Kasaa lättyjen päälle marjoja, lisää banaania, siirappia, itse asiassa melkein mitä tahansa ja herkullinen makunautinto on taattu! :-)



Pitääpi taas mahdollisimman pian varata jollekin aamulle aikaa näitten tekoon. Tää kuluva ja seuraava viikko on niin sekuntiaikataulua, että lättyenergiaa tarvitaan enemmän kuin koskaan! *pune-emoji*

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti